Uppgift i att fotoskanna en bakelse och ljussätta den i en miljö. Bilden ska fungera som affischfoto för ett Konditor SM. Jag har beskurit bilden till ett mer kvadratiskt format i efterhand.
Kanelbullen är först fotograferad i mitt vardagsrum under de bästa ljusförhållandena jag kunde skapa. Efter 160 kort från alla vinklar kunde jag äta upp den. Sedan matades bilderna in i RealityCapture för att skapa en 3D-modell med automatiskt färgad textur.
Kanelbullen är först fotograferad i mitt vardagsrum under de bästa ljusförhållandena jag kunde skapa. Efter 160 kort från alla vinklar kunde jag äta upp den. Sedan matades bilderna in i RealityCapture för att skapa en 3D-modell med automatiskt färgad textur.
Men på grund av att de ljusa reflektionerna underifrån syntes i varje bild, följde den ljusa färgen med i texturen. Nästa steg blev att redigera texturens färg och glansighet i Substance Painter efter jag gjorde en snabb UV-unwrap.
Övriga objekt i scenen är nedladdade från Sketchfab. Där bordet, tallriken och bakgrunden hade färdiga texturer. Resten är texturerade i Blender. Ljussättning är gjord i Blender.