Video med fokus på ljus och ett försök att efterlikna Apples stil. Inte så lätt!

Klockan är en CAD-fil nerladdad från GrabCad och består av 7 komponenter. Modellen är först finputsad i Fusion 360 innan jag tog den vidare för texturering. Men ett problem jag hade var att klockarmbandet inte såg tillräckligt bra ut. Skarpa kanter kunde inte rundas av på grund av hur modellen ursprungligen var konstruerad. Genom att konvertera CAD-filen till ett skulpterbart format kunde jag omforma objektet till ett lämpligare utseende. Efter det gjorde jag en retopology av bandet för att ha mer kontroll över formen.
Materialen är skapat i Blenders shader noder. Metallens glittriga glansighet och bandets subsurface scatter är två exempel. Urtavlans grafik är gjort i Photoshop.

Animation och ljussättning är gjort i Blender. I flera av scenerna krävs det fler än en uppsättning av ljus på grund av att klockorna rör på sig. I den andra scenen använder jag mig av 2 uppsättningar, med flera lampor i bägge. Under scenens gång sker en långsam övergång mellan de två. Medan i den fjärde scenen använder jag mig av lampor som följer klockans rörelse.
Ett annat problem jag hade var att ljuset från klockornas skärmar reflekterades för starkt i varandra, vilket var distraherande. Då tonade jag ner mättnaden men ökade kontrasten på de reflekterande ljuspassen i Nuke, för att få ett behagligare resultat.
Back to Top